Antti Rautiainen (anttirautiainen) wrote,
Antti Rautiainen
anttirautiainen

Taisteluun globalisaation puolesta - kirjoitettu kaksi päivää 911 jälkeen.

Taisteluun globalisaation puolesta

kirjoitettu kaksi päivää 911 jälkeen. Alla englanniksi ja ylempänä venäjäksi.

Tämä kirjoitus on syntynyt tiistain 11.9.2001 järkyttävien tapahtumien innoittamana. Tätä kirjoittaessa on vielä epäselvää, ketkä olivat koko maailmaa järkyttäneen terrori-iskun takana. On kuitenkin vaikeaa kuvitella keillä muilla olisi intressiä iskeä juuri nyt valittuja kohteita vastaan kun globalisaation vastustajilla. Globalisaation vastustajat ovat olleet vastuussa kaikista Yhdysvaltain maaperällä viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyistä laajoista terrori-iskuista, kuten World Trade Centerin edellisestä pommituksesta 1993, iskusta Oklahomassa 1995 ja Atlantan olympialaisissa 1996.



Globalisaation vastustajat jakautuvat toisiinsa vihamielisiin intressiryhmiin, koko hajanaisen liikkeen perusmääre on se ettei yhteistä nimittäjää ole. Liike on universaalin vapauden ja tasa-arvoisuuden idean negaatio eli vastakohta. Globalisaation vastainen liike on tuhoisa nimenomaan itselleen, ja vaarana onkin että keskenäisen vihamielisyyden vimmassaan liike työntää vielä koko ihmiskunnan tuhoon. Mutta kenestä tämä liike koostuu, keitä ovat ihmiset jotka surmaavat tuhansia ihmisiä terrori-iskuillaan, satoja tuhansia ihmisiä taloussaarroillaan ja miljoonia ihmisiä markkinoimalla äidinmaidon vastikkeita kehitysmaissa?

Ensinäkin liike koostuu mahdollisuuksien globalisaation vastustajista, jotka ovat järjestäytyneet kansallisvaltioiden ja niistä koostuvien imperiumien muotoon. Nämä ryhmät vastustavat pyrkimyksiä suoda kaikille ihmisille samat mahdollisuudet oman elämänsä parantamiseen. He rakentavat rajavalvontaa, henkilörekistereitä, puolustusliittoja ja geopoliittisia intressejä. Tarkoituksena on eristää rikkaat köyhistä, ja luoda keinotekoisia yhteiseen kieleen tai historiaan perustuvia intressejä jotka kohdistuvat toisia ihmisiä vastaan. Surullista kyllä, he ovat usein onnistuneet saamaan haltuunsa työväenliikkeen joka kerran oli maailman globaalein liike. Monet ympäristöliikkeenkin edustajat ovat joko menneet halpaan, tai alusta alkaen kasvaneet tähän suuntaan kieroon. Edes Suomen valtion katoaminen omana subjektina itsenäisen talouspolitiikan katoamisen myötä ei tunnu tätä liikettä heikentävän. Suomen valtio jatkaa olemassaoloaan Kainuun maakunnan tapaisena pesäpalloreservaattina ja loputonta kehää kiertävänä tupakkasponsorimiljoonia metsästävänä formula-autona, ja yrittää ylläpitää mielikuvaa ettei mikään ole muuttunut.

Toinen liikkeen osa ovat omavaraisuuden globalisaation vastustajat. He taistelevat yleisinhimillistä itsenäisen ja turvatun toimeentulon pyrkimystä vastaan. He ovat järjestäytyneet suuryritysten, suuryritysten yhteisten etujärjestöjen ja maailmankauppaa muka vapauttavien elimien muotoon. Tarkoituksena on turvata halpojen raaka-aineiden tuottaminen länsimaiden talousjärjestelmän ylläpitoa varten, maailma on jaettava tuottajiin ja kuluttajiin. Toimintaoikeutetaan universalismin vastaisella idealla että toisilla on oikeus kuluttaa enemmän kuin toisilla.

Kolmas liikkeen osa ovat identiteettien globalisaation vastustajat. He uskovat, että toisaalla ihmisen luonto on kasvattaa parta ja kulkea hunnutettuna, toisaalla leikata hiukset lyhyeksi ja vetää puku päälle. Homo ei saa olla missään, koska identiteettien pitää olla ”luonnollisia” mitä se sitten tarkoittaakaan. Ensi näkemältä ryhmät näyttävät marginaalisilta, mutta massiivisia terrori-iskuja järjestäneet protestanttiset ja islamistiset fundamentalistiryhmät ovat vain jäävuoren huippu. Tarkemmin katsoen maltillisempia versioita on läsnä kaikkialla – Itävallan FPÖ-puolue, Norjan edistyspuolue, Joensuussa autoja polttavat rasistit, Venäjän federaation ”kommunistinen ” puolue, Ranskan kansallinen rintama… kaikkialle halutaan luoda karsinoita joiden sisällä ihmiset pakotetaan yhdenmukaiseen käyttäytymiseen. Todellinen kulttuurin monimuotoisuus tarkoittaa sitä ettei syntyperä tai asuinpaikka rajoita omaa elämäntapaa, kulttuuristen ideoiden on annettava kulkea vapaasti maailman ympäri ja jokainen voi valita pakasta ne mitkä itseä miellyttävät. On saatava olla elämäntapaintiaani Suomessa ja tietokonehakkeri Amazonasissa.

Neljäs liikkeen siipi on tasa-arvoisuuden globalisaation vastustajat. Heitä edustavat monet ekonomistit ja luotonantajien instituutiot kuten Lontoon ja Pariisin klubit sekä IMF. He uskovat, että liiketaloudellisin periaattein toimivat laitokset voivat lisätä taloudellista tasa-arvoa, ja että yrityksen voi hakea konkurssiin mutta kansalaistensa hyvinvoinnista vastaava valtio ei voi koskaan aloittaa uudestaan veloista vapaana. He uskovat, että kovan talouskasvun luoma varallisuus tihkuu myös köyhille, ja että muuta tapaa auttaa köyhiä ei oikeastaan edes ole.

On turha uskoa salaliittoihin, globalisaation vastaisen liikkeen vaarallisuus piilee nimenomaan sen eripuraisuudessa - ei siinä että sen takana olisi joku yhteinen intressi. Globalisaation kannattajien on myös turha suhtautua globalisaation vastustajiin ylimielisesti. Vaikka globalisaation kannattajat edustavat universaaleja arvoja globalisaation vastustajien edustaman relativismin ja egoismin vastapainoksi, on selvää että globalisaation kannattajien arvot kuten vapaus, omavaraisuus ja tasa-arvoisuus ovat ajoittain vaikeasti sovitettavissa yhteen. Yleisinhimillisyys on toivoa tuova lyhty, joka kuitenkin luo vain hieman valoa pimeyteen. Joka tapauksessa tiistain 11.9. jälkeen on päivän selvää, että mitään muuta toivoa ihmiskunnalla ei ole.

Antti Rautiainen 14.9.2001
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments