Antti Rautiainen (anttirautiainen) wrote,
Antti Rautiainen
anttirautiainen

Lapsityö ja Nike kampanjan kohteena

myös Muutoksen kevät ja vuosi 1997

Kristilliset järjestöt, kuten Christian Aid, ovat jo jonkin aikaa syyttäneet Nikeä ja muutamaa muuta urheilujalkineyhtiötä välinpitämättömästä suhtautumisesta kehitysmaiden työntekijöiden oikeuksiin. Muutama viimeaikainen tutkimus on kuitenkin nostanut Niken erityiseen valokeilaan, sillä Niken hikipajoissa työläisten oikeuksia poljetaan vielä huomattavasti raaemmin kuin muiden yhtiöiden alihankkijat kohtelevat omia työntekijöitään.


Bob Herbertin kolumni New York Timesissa Vietnamin hikipajoista ja australialaisen akateemikon Peter Hancockin tutkimus työntekijöiden oikeuksista Indonesiassa ovat saaneet yhtiön todella kyseenalaiseen maineeseen. Herbert oli haastatellut paikallista liikemiestä Thuyen Nguyenia, joka taas oli puhunut työläisten kanssa. Nguyenin mukaan 90% Vietnamin pajojen työntekijöistä oli nuoria naisia 14:sta vuodesta ylöspäin. Naiset saivat palkkaa 1.60$ päivässä, kun normaali päivän ruoka on 2.60$. Monet naisista valittivat kipua ja painon menetystä. Kuri on kova, 10-11 tunnin työpäivän aikana saa vessassa yleensä käydä vain kerran. Naisten hakkaaminen ja seksuaalinen hyväksikäyttö on tavallista.
Yhdessä pajassa naisten päivänä tapahtunut episodi kohahdutti koko Vietnamia. 56 naista komennettiin rangaistukseksi ulos auringonpaisteeseen. Heidät pakotettiin juoksemaan ympyrää paahtavassa helteessä kunnes kaksitoista oli pyörtynyt. Loppupäivän naiset joutuivat viettämään terveysasemalla.
Indonesian "saatanan tehtaat"
Indonesiassa työntekijöiden kohtelu on, jos mahdollista, vielä törkeämpää. Peter Hancockin haastattelemista työläisistä nuorin oli 11 vuotias. Paikalliset ihmiset kutsuvat Niken alihankkijoiden työntekijöitä "eläviksi haamuiksi", paikallinen mies kertoi Peter Hancockille että mikäli hän puhuu "saatanan tehtaissa" työskentelevien kanssa, hän muuttuu haamuksi itsekin. Keskimäärin 11.5 tunnin työpäivää tekevät naiset lähtevät töihin aamuneljältä. Kuri on samanlaista kuin Vietnamissa, vuoden 1996 alussa 23-vuotias työntekijä kuoli kun työnjohtajat kielsivät häneltä lääkärin hoidon kesken työpäivää.
Lapsityöllä ja työläisten oikeuksia polkemalla tuotettuja tavaroita myyvät yritykset, Reebok, Nike, Calvin Klein ja Walt Disney vain esimerkkinä, kiertävät yleensä vastuun väittämällä etteivät he tiedä eivätkä voi vaikuttaa alihankkijoidensa käytäntöihin. Todellisuudessa näin ei ole, jos Nikellä on varaa pyytää kengästä 200-500 markkaa, on sillä varaa maksaa työntekijälle enemmän kuin kuusi markkaa päivässä mikä tuskin tekee edes markkaa tuotettua kenkää kohti. Alihankkijoissa on myös eroja, miksi suuryhtiöt ostavat tuotteitansa niiltä joissa työntekijöillä on kaikkein huonoimmat olot, kuten Peter Hancock kertoi Niken Indonesialaisten tuottajien tehtaissa olevan?
Voit kirjoittaa Suomen Nikelle ja kertoa miksi se on vastuussa siitä miten sen alihankkijat kohtelevat työntekijöitään.
Nike Finland Oy
Hämeentie 153 B
00560 Helsinki
Linkkejä Nike-kampanjan sivuille
http://www.compugraph.com/clr
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments