Antti Rautiainen (anttirautiainen) wrote,
Antti Rautiainen
anttirautiainen

ELÄMÄÄ SUUREMMAT SAVUT Muutoksen kevät joskus 1996.

Monen tupakkayhtiön johtokunnassa istunut Yhdysvaltalaisen ABC-televisioyhtiön johtaja
Warren Buffet on tiivistänyt tupakan markkinamenestyksen seuraaviin sanoihin: "Maksaa
centin tehdä, ja myydään dollarilla. Se aiheuttaa riippuvuutta". Kaava on niin tehokas, että
moni seitsemästä suurimmasta tupakkayhtiöstä on toiminut samalla tavalla 1800-luvun
loppupuoliskolta asti. Agressiivinen mainostaminen ja tuontisodat eivät ole uutta, mutta 80-
luvun alkupuolelta asti jatkunut tupakankulutuksen lasku länsimaissa on saanut
tupakkayhtiöt etsimään yhä tehokkaammin uusia asiakkaita nuorista ja kehitysmaista,
menestyvä teollisuudenala menettää nimittäin päivittäin 9000 asiakasta tupakkaan liittyviin
sairauksiin, ja ehkä tätäkin useampi onnistuu lopettamaan kuolettavan tavan.



Maailmanlaajuinen ongelma

Yksikään sota, kulkutauti tai kansanmurha ei ole tappanut yhtä paljon ihmisiä kuin
tupakka. Tällä hetkellä tupakka aiheuttaa välillisesti tai välittömästi noin 6% maailman
kuolemantapauksista, joissakin teollisuusmaissa ehkä jopa 20%. Suurimmissa tuottajamaissa
tupakan lehtien päiväkausia kestävä kuivaus jopa sadan asteen lämpötilassa aiheuttaa
metsätuhoista samaa suuruusluokkaa olevan osan. Useat näistä tuottajamaista ovat
pahimman polttopuupulan riivaamilla alueilla, kuten Intia ja Zimbabwe. Harva rahakasvi
myöskään vaatii yhtä paljon torjunta-aineita kuin tupakka. Esimerkiksi aurinkovoiman
käyttäminen ei tupakkayhtiöitä kiinnosta, sillä niiden täytyisi tulla pienien tuottajien avuksi
niihin investoitaessa. Sitäpaitsi tupakan halutut aromit syntyvät nimenomaan tulella
kuivattaessa.

Mainostuskiellot ja haittaverot ovat joissain länsimaissa onnistuneet taittamaan niskan
tupakkateollisuuden kasvulta, ja kääntämään sen laskuun. Toiset esimerkit osoittavat, että
niiden puuttuminen aiheuttaa huomattavasti näkyvämmän päinvastaisen kehityksen. Vuonna
1988 USA painosti tupakkayhtiöilleen pääsyn Etelä-Korean markkinoille. Yhden vuoden
agressiivisen markkinoinnin ja hintojen polkemisen jälkeen tupakoivien teini-ikäisten poikien
osuus ikäluokastaan kohosi 18.4%:sta 26.6%:iin. 90-luvulla Yhdysvaltojen kuluttaja- ja
terveysjärjestöjä raivostutti R.J.Reynoldsin Joe Camel-mainoskampanja, jossa "aikuisten
piirroshahmoilla" kerättiin lisää uusia nuoria tupakoitsijoita. Kampanjaan liittyi myös
leikkiraha, jota tarpeeksi kerättyään sai askin ilmaiseksi. Sen vuoden aikana mitä kampanjaa
kesti, alle 18 vuotiaiden osuus Camelin polttajista kasvoi alle prosentista kolmasosaan.
Kiinan jälkeen maailman toisiksi suurin tupakantuottaja on Yhdysvallat, minkä takia
tupakkayhtiöillä on niin paljon valtaa. USA:n enemmistövaalijärjestelmä pyörii lähinnä
suuryhtiöiden rahoin, ja tupakkayhtiöiden yhteensä miltei sadan miljoonan dollarin vaalituki
kahden vuoden välein pidettävissä kongressin täydennysvaaleissa voi osittain selittää esim.
Bob Dolen taannoisia puheita, jossa hän esitti tupakan ja kahvin yhtä vaarallisiksi.
Tupakkayhtiöiden rahapotti jakaantuu demokraattien ja republikaanien suhteen noin 4:6,
mikä on kuitenkin tasaisempaa kuin monilla muilla sektoreilla. Yhdysvaltain suuret yhtiöt
jakavat usein rahaa molemmille puolueille tasaisesti, että edut olisivat varmat vaikka vaalien
tulos olisi yllätys. Maailman tupakkalobbyn rahoilla Yhdysvalloissa toimii myös
"tutkimuslaitoksia", kuten CTR, Center of Tobacco Research, joiden tarkoitus on todistaa
tupakka vaarattomaksi. Tehtävä on onneksi toivoton, sillä tupakan vaarallisuudesta on
valmistunut yli 30 000 tieteellistä tutkimusta. "Tutkijoiden" lisäksi tupakkateollisuus työllistää
myös lakimiehiä, joihin sen on laskettu yhdysvalloissa käyttävän noin 600 miljoonaa dollaria
vuosittain.

70-luvulla alkanutta länsimaisten tupakkayhtiöiden maihinnousua kehitysmaihin on
kutsuttu maailman suurimmaksi joukkomurhaksi. Kehitysmaissa myytävät tupakat on
suuremman nikotiinimäärän avulla kehitetty paljon enemmän riippuvuutta aiheuttaviksi kun
länsimaiset, ja tervaa ne voivat sisältää kymmenkertaisesti teollisuusmaiden vahvoihinkin
tupakkalaatuihin verrattuina. Tupakka on ainoa statussymboli, mitä kuka tahansa maailman
ihminen voi hankkia. Tuhansille sekin tulee liian kalliiksi, sillä koska kaupunkiköyhälistö
käyttää 80-90% rahoistaan ruokaan, on jokainen vanhempien tupakka pois lasten ravinnosta.
Bangladeshissa 70-luvun lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan mikäli perheen isä polttaa vain
viisikin savuketta päivässä, köyhien perheiden lapsien kuolleisuus on 50% suurempi.
Jokainen tupakoiva länsimaalainen on elävä mainos, ja passiivinen tupakointin tappaa
kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain. Näin ollen oma tupakointisi on kaikkein viimeiseksi
sinun ongelmasi.

Kamppailun suuri takaisku

Maailmanlaajuinen tupakkaepidemia on 1900-luvun jälkipuoliskolla kohdannut kolme
vastustamisen aaltoa. Ensimmäinen seurasi ensimmäisiä tupakan haitallisia vaikutuksia
tutkineita lääketieteellisiä tutkimuksia, ja toi tupakan kestohitiksi maailman
kansanterveyslaitosten mustille listoille. Toinen alkoi 70-luvulla, kun tupakan vastainen
lainsäädäntö alkoi ottaa pontta maailmanlaajuisesti, ensimmäiset tupakointikiellot julkisilla
paikoilla säädettiin Bulgariassa 1971. Kolmas, yhä jatkuva aalto vaatii käyttäjien sijasta
tupakkaa tuottavia suuryhtiöitä tileille rikoksistaan, nuorisolle ja kehitysmaiden köyhälistölle
suunnatusta mainonnasta, välinpitämättömyydestä pientuottajien aiheuttamia ekologisia
tuhoja kohtaan, vientikohteiden lainsäädäntövallasta piittaamattomasta kansainvälisten
kauppasäädösten hyväksikäytöstä ja viimeiseksi tuhansista turhista eläinkokeista.
Nyttemmin uudelleen alkaneen Nestlé-boikotin väliaikaisesti loputtua 1984 monet
kampanjaan osallistuneet järjestöt valitsivat uudeksi painostuksen kohteeksi suuret
tupakkayhtiöt. Kansainvälinen kuluttajajärjestö IOCU käynnisti jo vuonna 1984
kansainvälisen kampanjan, jonka nimilyhenne oli AGHAST (Action Groups to Halt
Advertising and Sponsorship of Tobacco). Kampanja oli vuosia vastatuulessa rahoituksen
puuttumisen vuoksi, ja kuihtumista edesautti suuresti ulkoministeriön kehitystyöosaston
KYO:n käsittämätön päätös peruttaa vain noin 400 000 markkaa vaatineen kampanjan
rahoittaminen maaliskuussa 1986, vaikka se noin vuotta aikaisemmin oli antanut IOCU:lle
melko suoran lupauksen kampanjan tukemisesta. KYO totesi kuitenkin, että se lähtisi
mukaan jos suomalaiset kansalaisjärjestöt keräisivät 40% vaaditusta rahasummasta.
Suomeen perustettiin AGHAST Finland haastetta varten, mutta vuotta myöhemmin KYO
päätti olla antamatta AGHAST:ille penniäkään tukea, syyksi se ilmoitti että kampanja ei ole
suomalaisten, vaan ulkomaisten, pääosin kehitysmaiden kansalaisjärjestöjen. Kun KYO
nykyään pyrkii nimenomaan siirtämään rahavirtoja ruohonjuuritasolle kehitysmaiden
kansalaisjärjestöille, tuntuu sen tuolloinen päätös vielä järjettömämmältä kuin aikanaan.
Tupakkayhtiöiden kädet ulottuvat kuitenkin pitkälle, äidinmaidonvastikkeet olivat vain 1%
Nestlén liikevaihdosta, mutta miljardejen dollareiden vuosituotolla pyörivä tupakkateollisuus
on seitsemän maailman suurimman tupakkayhtiön hallussa, joiden tuotannosta tupakka on
muodostanut valtaosan aina viime vuosiin asti. Nämä yhtiöt pystyvät helposti vaikuttamaan
myös Suomen ulkopolitiikkaan, sillä kaikki suomalaiset tupakkayhtiöt ovat joko
kansainvälisten yhtiöiden omistuksessa taí myyvät niiden tavaramerkkejä lisenssillä.

Nykyinen tilanne

Consumers International on täysin työllistetty uusien, kansainvälisten
kauppasopimuksien ja geeniteknologian tuomien ongelmien parissa, eikä sillä enää juurikaan
ole tupakkaan liittyvää kampanjointia. Myös Nestlé-kampanjoinnissa mukana ollut INFACT
aloitti 1994 kampanjoinnin suurimpien tupakkayhtiöiden, Philip Morrisin, RJR-Nabiscon ja ja
British-American Tobaccon törkeimpiä nuorille ja lapsille suunnatun mainonnan ylilyöntejä
vastaan. Kansainvälinen YK:n terveysjärjestö WHO on levittänyt tehokkaasti tietoa tupakan
terveyshaitoista, ja myös julistanut 31:n toukokuuta kansainväliseksi tupakanvastaiseksi
päiväksi. Yksikään ympäristöjärjestö ei varmaankaan kannata tupakointia, mutta kampanjointi
ympäristöargumentein on jäänyt lähinnä julistusten tasolle. WHO ei juurikaan kritisoi
yhtiöitä, ja maailmanlaajuisesti kehitysmaiden luonnon ja ihmisten puolustamiseen keskittynyt
kampanjointi on jäänyt tuuliajolle juuri nyt kun sitä eniten tarvittaisiin.
Tärkeintä mitä voit tehdä suuryhtiöiden kiusaksi, on lopettaa tupakointi nyt heti.
Seitsemän suurinta tupakkayhtiötä ovat British-American Tobacco, R.J.Reynolds (-Nabisco),
Philip Morris, Imperial Tobacco, American Brands, Rembrandt Group ja Universal Leaf.
Monet näistä omistavat elintarvikealan yrityksiä ja tuotemerkkejä, esimerkiksi Del Monte
kuuluu R.J. Reynoldsille ja Seven Up Philip Morrisille. Jokainen markka jolla ostat näitä
tuotteita, on ääni näiden yhtiöiden toiminnan puolesta. Muita Suomessa näkyviä
tupakkayhtiöiden tuotemerkkejä ovat esim. Jell-O, Miller, General Foods ja Leafin makeiset.

Muutamia osoitteita:
Philip Morris (mm. Marlboro):
Michael Miles, CEO
Philip Morris Companies, inc.
120 Park Avenue
New York, NY 10017 USA
R.J.Reynolds (mm. Camel):
Charles M. Harper
RJR-Nabisco
1301 Avenue of the Americas
New York, NY 10019 USA
British-American Tobacco (mm. Lucky Strike)
Sir Patrick Sheehy, Chair
B.A.T. Industries PLC
50 Victoria Street
SW1H ONL London, UK
INFACT (kolmen edellisen boikottikampanja):
256 Hanover Street
Boston MA 02113
USA
infact@igc.apc.org
http://www.boutell.com/infact
Amer-yhtymä Oy
Mäkelänkatu 91
PL 130 00601 Helsinki
p: *75771
fax: 757 7200
Rettig-yhtymä Oy
Bulevardi 42
PL 115 00121 Helsinki
p: *618831
fax: 6188 3397
BAT Finland Oy
Vattuniemenkatu 10
PL 118, 00211 Helsinki
p: *348855
telex 122113
fax: 3488 5470
Tällä hetkellä raittiusjärjestöt eivät elä huippukauttaan Suomessa, ja yksikään järjestö ei
varsinaisesti hoida tupakkakampanjaa. Globalisaatioryhmä toivottaa kuitenkin
kiinnostuneet tervetulleiksi. Valmisteilla olevaa lennäkkiä voi tilata osoitteesta
Globalisaatioryhmä
(ei toiminnassa 2001)
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments